Geplaatst op
Het eerste wat we moeten beseffen is dat feedback in bredere zin van vitaal belang is voor het leven. Zonder feedback zou er geen natuurlijke selectie, geen evolutie mogelijk zijn. Feedback is een essentieel onderdeel van effectieve verandering. Binnen de werkplek is er altijd verandering. Vreemd genoeg is verandering misschien wel de enige constante. Feedback – het zoeken, geven en ontvangen van feedback – is een van de meest effectieve instrumenten die we hebben om verandering te benutten en te bevorderen, zodat het in ons voordeel is. Net als op mondiaal niveau is feedback een essentieel onderdeel van effectieve verandering, en dus ook van verbetering, en een van de rollen van elke manager is om te proberen dingen te verbeteren. Feedback helpt ons dingen te begrijpen zoals:
- Wat we kunnen veranderen om betere resultaten te behalen
- Het tempo waarin vooruitgang wordt geboekt in de richting van een doel
- Wat moet er gebeuren om de relaties te verbeteren
- Of iets de moeite waard is om te doen
- Hoe goed we het doen
- Wat anderen van ons vinden of hoe zij ons waarderen
- Ons prestatieniveau ten opzichte van een doelstelling
Gebruik van feedback
Effectieve feedback helpt mensen te begrijpen wat ze goed hebben gedaan en wat ze beter zouden kunnen doen. Als ze eenmaal weten wat goed en wat niet goed is, zijn ze in staat om hun gedrag aan te passen en te verbeteren. Feedback is dus een belangrijk instrument om zowel de individuele als de medewerkerstevredenheid te verbeteren. Effectieve feedback in de vorm van lofprijzing laat medewerkers weten dat ze iets bereikt hebben. Het erkent hun inspanningen en geeft aanleiding tot de tevredenheid van een goed uitgevoerd werk. Feedback speelt een zeer grote rol in de motivatie van medewerkers.
Feedback kan voor verschillende managementdoeleinden worden gebruikt, onder meer om:
- Iemand beïnvloeden om iets anders te doen of zijn aanpak te veranderen
- Laat mensen zien dat je hun werk waardeert en geef ze erkenning, wat helpt om ze te motiveren.
- Krijg informatie van uw manager, team of anderen over uw eigen prestaties en gedrag
- De kwaliteit van het werk van een individu of het werk van teams verbeteren
- Laat mensen zien dat je hen en hun input waardeert
- Help mensen terug naar het juiste doel als ze een doel of taak verkeerd begrepen hebben
- Relaties opbouwen en onderhouden met een open en eerlijke dialoog, waarbij vertrouwen en steun worden bevorderd
- Stel en leg uit wat de verwachtingen zijn ten aanzien van gedrag en prestaties, zodat mensen hun doelstellingen kunnen halen en overtreffen.
Kortom, regelmatige, goede feedback van goede kwaliteit is een van de belangrijkste ingrediënten voor het opbouwen van effectieve werkrelaties en om dingen voor elkaar te krijgen.